• Domů
  • Tiskové centrum
  • Díky mobilní aplikaci se během pár týdnů podařilo zachránit již dva lidské životy

Díky mobilní aplikaci se během pár týdnů podařilo zachránit již dva lidské životy

23. 11. 2016

Zdravotnická záchranná služba Královehradeckého kraje (ZZS KHK) ve spolupráci s operátorem O2 vyvinuli mobilní aplikaci, která pomáhá zajistit první pomoc dříve, než je na místo schopna dojet nejbližší záchranářská sanitka. "Dostupnost a kvalita zdravotnické záchranné služby v České republice patří mezi nejlepší v Evropě. Při srdeční zástavě však hraje roli každá minuta. Proto jsme se inspirovali v zahraničí a nechali vyvinout mobilní aplikaci KISS SHARP. Díky ní se může k pacientovi dostat první pomoc ještě před příjezdem posádky záchranné služby," popisuje MUDr. Jiří Mašek, ředitel ZZS KHK.

K aktivaci systému stačí záchranářům mobilní telefon s připojením k internetu a speciální mobilní aplikace. Ta funguje tak, že automaticky vyhledá nejbližší aktivní First respondery, tedy registrované poskytovatele první pomoci, a upozorní je na zásah v jejich okolí. Záleží vždy na jejich dobrovolném zvážení, zda výzvu mohou přijmout. Pokud ano, aplikace je automaticky začne navigovat k pacientovi. O přijetí výzvy je zároveň informován dispečink, který o blížící se pomoci podává zprávu i volajícímu na tísňovou linku.

Jednou z hlavních výhod tohoto systému je to, že po prvotním nastavení funguje automaticky a sám odesílá data do aplikace, aniž by přidělával práci operátorům tísňové linky 155. Těm naopak odpadá nutnost manuálně vyhledávat nejbližšího First respondera a ušetřený čas mohou věnovat kvalitnímu vedení telefonicky asistované neodkladné resuscitace.

Každý First Responder si v aplikaci může nastavit, jaké zdravotnické vybavení má aktuálně k dispozici a jaký způsob dopravy na místo události v danou chvíli volí. Tím zároveň sám definuje okruh, ve kterém jej systém na události upozorňuje.

ZZS KHK využívá aplikaci od září letošního roku a po několika týdnech eviduje již dva zachráněné lidské životy. "Aplikaci doposud využívali pouze naši záchranáři, kteří v danou chvíli nebyli ve službě. Nyní chceme zapojit i dobrovolníky z řad veřejnosti. Klademe však důraz na to, aby vždy byli odborně proškoleni. V současné době za sebou máme první kurz a v zapojování dobrovolníků chceme pokračovat. Počítáme s nasazením několika set zachránců v rámci kraje, a to zejména na odlehlejších místech jako je venkov nebo horské oblasti, kde dojezdový čas bývá logicky delší," doplňuje Jiří Mašek.

ZZS KHK je první záchranná služba v České republice, která tuto aplikaci využívá. "Řešení je však využitelné pro kteroukoli záchrannou službu, a také v komerčním sektoru, například pro společnosti, které koordinují pohotovostní technické pracovníky terénu," popisuje Jiří Mazný, který ve společnosti O2 zodpovídá za vývoj aplikace.

Kontakty
Lucie Pecháčková


lucie.pechackova@o2.cz
tel: 800 163 342 (800 1 media)

O společnosti O2 Czech Republic

O2 je největším poskytovatelem telekomunikačních služeb na českém trhu. V současnosti poskytuje služby prostřednictvím téměř osmi milionů mobilních a pevných linek, což z něj činí jednoho z vedoucích poskytovatelů plně konvergentních služeb v Evropě. Zákazníkům mobilních služeb nabízí O2 nejmodernější technologie HSPA+ a LTE. Značka O2 pro zákazníky neznamená jen telekomunikace. O2 je schopna vyhovět i těm nejnáročnějším požadavkům zákazníků též v oblasti ICT a nabídnout jim služby housingu, hostingu i cloudových služeb v datových centrech o celkové rozloze 7 300 metrů čtverečních. Tato datová centra jako první v ČR a střední Evropě získala certifikaci úrovně TIER III. Se svou službou O2 TV je O2 zároveň největším provozovatelem internetového televizního vysílání v Česku.