Společnost O2 eKasa zpracovala analýzu dat z druhého týdne po zavedení opatření souvisejících s koronavirem (21. 3. - 27. 3. 2020). Data byla získána porovnáním s údaji z posledních dvou týdnů před vyhlášením karantény. Analýza se týká podnikatelů, kteří používají řešení O2 eKasa.
"Data ukazují, že po prvním týdnu šoku se ekonomika pomalu začala rozjíždět, nicméně v porovnání s daty před zavedením karantény se jedná stále o obrovský propad. V prvním týdnu více než tři čtvrtiny (78 %) podnikatelů používajících řešení O2 eKasa přestaly prodávat své zboží a služby, v druhém týdnu to oproti první polovině března byl pokles o 67 %. V prvním týdnu došlo také k významnému poklesu transakcí o 94 %, v druhém týdnu byl pokles oproti době před karanténou o 68 %. Druhý týden potvrdil také rostoucí trend bezhotovostních plateb kartou, mobilem nebo hodinkami - vidíme nárůst podílu na všech transakcích oproti předchozímu týdnu o 3 %," uvádí Milan Hába, manažer projektu eKasa.
Z údajů vyplývá, že prodej začal pomalu růst téměř ve všech oborech. Výjimkou je maloobchod s hodinkami a klenoty, kde v tuto chvíli pravděpodobně není poptávka po zboží. Ke zlepšení situace naopak došlo například ve výrobě oděvů, což může být způsobeno otevřením galanterií a prodejem látek na výrobu roušek . V oblasti kultury je zase vidět přesun aktivit do on-line prostředí.
"Nárůst prodejů v oborech mimo prodej potravin a pohonných hmot ukazuje, že podnikatelé se v opatřeních zorientovali a alespoň někteří se vrátili k provozu například zavedením prodeje z okénka, rozvážkou jídla nebo rozjezdem online prodejů. Postupný růst může být také způsoben menšími obavami lidí dojít si něco koupit," doplňuje Milan Hába.
Změna oproti průměru dvou týdnů před karanténou
Interpretace:Počet aktivních podniků klesl první týden o 78 % oproti průměru před karanténou. Při porovnání čísel z druhého týdne s týdenním průměrem před karanténou klesl počet podnikatelů s transakcemi o 67 %. Za druhý týden stoupl počet podnikatelů s transakcemi o 9 procentních bodů oproti milému týdnu při srovnání s týdenním průměrem čísel před karanténou.
Celková čísla | 14. - 20. 3. | 21. - 27. 3. |
Počet aktivních podniků | -78 % | -67 % |
Počet transakcí (počet vystavených účtenek přes eKasu) | -94 % | -68 % |
Vývoj podílu plateb přes platební terminál | 21 % | 25 % |
Počet aktivních podniků | 14. - 20. 3. | 21. - 27. 3. |
Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel | -72 % | -54 % |
Ubytování, stravování a pohostinství | -84 % | -82 % |
Zpracovatelský průmysl | -73 % | -51 % |
Počet transakcí | 14. - 20. 3. | 21. - 27. 3. |
Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel | -91 % | -56 % |
Ubytování, stravování a pohostinství | -96 % | -86 % |
Zpracovatelský průmysl | -92 % | -55 % |
Barometr podnikání (pro zvětšení klikněte na obrázek)
Název | Velikost |
---|---|
Barometr podnikani_tyden2.jpg |
1 MB
Stáhnout
|
Barometr podnikani_tyden2.pdf |
89 kB
Stáhnout
|
Kontakty
Lucie Jungmannová
lucie.jungmannova@o2.cz
tel: 800 163 342 (800 1 media)
O2 je největším poskytovatelem telekomunikačních služeb na českém trhu. V současnosti poskytuje služby prostřednictvím téměř osmi milionů mobilních a pevných linek, což z něj činí jednoho z vedoucích poskytovatelů plně konvergentních služeb v Evropě. Zákazníkům mobilních služeb nabízí O2 nejmodernější technologie HSPA+ a LTE. Značka O2 pro zákazníky neznamená jen telekomunikace. O2 je schopna vyhovět i těm nejnáročnějším požadavkům zákazníků též v oblasti ICT a nabídnout jim služby housingu, hostingu i cloudových služeb v datových centrech o celkové rozloze 7 300 metrů čtverečních. Tato datová centra jako první v ČR a střední Evropě získala certifikaci úrovně TIER III. Se svou službou O2 TV je O2 zároveň největším provozovatelem internetového televizního vysílání v Česku.