Světová pandemie koronaviru v posledních dvou týdnech prvního čtvrtletí výrazně ovlivnila společnost O2 Czech Republic po obchodní i provozní stránce. Došlo k výraznému útlumu aktivity obchodních kanálů v souvislosti s restrikcemi pohybu obyvatel v období nouzového stavu. To jsou, společně s výpadkem výnosů z roamingu, hlavní důvody, proč O2 dosáhlo v klíčových ukazatelích jen mírného růstu. "Přesto jsem při pohledu na další období optimistický, neboť je patrné, že se podstatná část ekonomiky i života lidí přesouvá do digitálního prostředí, jehož jsme klíčovým tvůrcem," říká Jindřich Fremuth, generální ředitel a předseda představenstva O2 Czech Republic. "Zároveň krizová doba urychlila digitální transformaci i samotného O2, která umožní dosáhnout v následujícím období vyšší efektivity," dodal.
"Naši úspěšnou strategii potvrdil téměř 12% meziroční růst provozního zisku EBITDA za první dva měsíce roku 2020. Poté, co vláda České republiky vyhlásila nouzový stav a přijala celou řadu mimořádných opatření, došlo v březnu 2020 k meziročnímu poklesu EBITDAo 3,2 %," komentuje Tomáš Kouřil, místopředseda představenstva a finanční ředitel O2 Czech Republic. Podobný vývoj přitom vykazují i další finanční ukazatele. "Naše strategie funguje. V současné době však nelze spolehlivě odhadnout budoucí vývoj ani jeho dopad do našeho hospodaření," dodal.
KLÍČOVÉ FINANČNÍ UKAZATELE SKUPINY*
*Neodráží ještě plný dopad pandemie COVID-19, která se projevila až ve druhé polovině března 2020.
Finanční ukazatele | 1Q 2020 | 1Q 2019 | 1Q20/1Q19 |
Provozní výnosy | 9 590 | 9 249 | +3,7% |
- mobilní výnosy v ČR | 4 904 | 4 840 | +1,3% |
- fixní výnosy v ČR | 2 954 | 2 629 | +12,4% |
- výnosy na Slovensku | 1 767 | 1 839 | -3,9% |
Celkové náklady | 6 534 | 6 354 | +2,8% |
z toho provozní náklady | 2 013 | 1 900 | +6,0% |
EBITDA | 3 096 | 2 906 | +6,5% |
EBITDA marže | 32,3% | 31,4% | 0,9 p.p. |
Čistý zisk | 1 268 | 1 236 | +2,6% |
Jakkoli je období krize spojené s infekcí COVID-19 pro O2 komplikované, chápeme svou roli ve společnosti a reagujeme na potřeby lidí.
Společnost O2 přijala opatření s cílem co nejrychleji pomoci státu, zákazníkům a celé ekonomice zvládnout aktuální těžkou situaci v souvislosti s infekcí COVID-19 a masivním přesunem činností do digitálního prostoru. Zachování vysokého standardu datových služeb společnosti O2 je klíčové pro zvládnutí aktuální zdravotní i následné ekonomické krize.
Společnost O2 považuje za zcela přirozené, že pomůže okamžitě ve chvíli, kdy si to okolnosti žádají. I díky stabilitě a kvalitě své sítě, do které intenzivně investuje miliardy korun každý rok, mohla nabídnout jako první z operátorů neomezená data pro všechny lidi, kteří potřebovali v těžké době být v kontaktu se svými blízkými či pracovat na dálku. Společnost O2 však pomohla i řadou dalších aktivit. Pomoc, kterou společnost O2 poskytla svým zákazníkům, státu, ale i neziskovým organizacím dosáhla v prvních třech týdnech od vyhlášení nouzového stavu hodnoty bezmála 400 milionů Kč, kdy společnost O2:
Celkový počet mobilních registrovaných zákazníků v České republice dosáhl na konci března 2020 celkem 5 862 tisíc. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla k 31. března 2020 na úrovni 3 259 tisíc, počet zákazníků mobilních předplacených služeb byl 1 945 tisíc, zatímco počet M2M SIM karet dosáhl 658 tisíc.
Počet zákazníků některého z tarifů služby
O2 TV (IPTV a OTT verze), která funguje na
pevné lince od O2 i na internetovém připojení od jakéhokoliv
poskytovatele, dosáhl k 31. březnu 2020 celkem 459 tisíc včetně
zákazníků, kteří využívají měsíční balíčky O2 TV Sport Pack
online a O2 TV HBO a Sport Pack. Březnový růst nových zákazníků
o 15 % je v kontrastu s 65% meziročním nárůstem v předchozích
dvou měsících.
Počet zákazníků vysokorychlostního internetu
přes kabel i pomocí bezdrátové technologie dosáhl ke konci
prvního čtvrtletí 2020 celkem 840 tisíc. Zatímco v lednu a
únoru rostl meziročně počet nových zákazníků o 11 procent, v
březnu propadl meziročně o 5 %.
K 31. březnu 2020 dosáhl celkový počet aktivních zákazníků na Slovensku 2 152 tisíc. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla 1 054 tisíc, zákazníků předplacených služeb bylo 739 tisíc a 359 tisíc využívalo M2M služby.
Kontakty
Lucie Jungmannová
lucie.jungmannova@o2.cz
tel: 800 163 342 (800 1 media)
O2 je největším poskytovatelem telekomunikačních služeb na českém trhu. V současnosti poskytuje služby prostřednictvím téměř osmi milionů mobilních a pevných linek, což z něj činí jednoho z vedoucích poskytovatelů plně konvergentních služeb v Evropě. Zákazníkům mobilních služeb nabízí O2 nejmodernější technologie HSPA+ a LTE. Značka O2 pro zákazníky neznamená jen telekomunikace. O2 je schopna vyhovět i těm nejnáročnějším požadavkům zákazníků též v oblasti ICT a nabídnout jim služby housingu, hostingu i cloudových služeb v datových centrech o celkové rozloze 7 300 metrů čtverečních. Tato datová centra jako první v ČR a střední Evropě získala certifikaci úrovně TIER III. Se svou službou O2 TV je O2 zároveň největším provozovatelem internetového televizního vysílání v Česku.