Operátor O2 dnes oznámil své provozní a finanční výsledky za rok 2015. Konsolidovaná data obsahují výsledky dceřiných společností včetně O2 Slovakia. Výsledky za celé období jsou naopak očištěny o hospodaření společnosti Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN).
"Rok 2015 byl pro naši společnost přelomový. Jako první na světě jsme dobrovolně přistoupili k oddělení fixní a mobilní infrastruktury a po sedmi měsících samostatného fungování můžeme potvrdit, že předpoklady a výhody, které jsme identifikovali v rámci analýz, byly správné," říká generální ředitel O2 Czech Republic Tomáš Budník a dodává: "Výrazně jsme zlepšili a zjednodušili naši digitální televizi O2 TV, spustili nový sportovní kanál a nabídli tuto službu všem domácnostem v České republice. Díky konceptu multidimenze a unikátnímu obsahu se z ní stala nejrychleji rostoucí služba na trhu placené televize."
"Naše strategie funguje, po 7 letech jsme zastavili pokles výnosů a zvýšili ziskovost o více než 40 %. Pokračujeme v transformaci nového O2, což v letech 2015 a 2016 vyžaduje zvýšené investice. Přesto jsme v roce 2015 vygenerovali meziročně o 31 % více hotovosti," doplňuje Tomáš Kouřil, místopředseda představenstva a finanční ředitel společnosti a pokračuje: "Plánujeme vyplácet atraktivní dividendu, za rok 2015 zamýšlíme navrhnout dividendu na úrovni 16 Kč na akcii. V lednu také znovu spustíme zpětný odkup akcií jako další formu odměny pro naše akcionáře."
Celkovékonsolidované provozní výnosy O2 za rok 2015 se meziročně stabilizovaly na úrovni 37,385 mld. Kč. Provozní zisk před odpisy EBITDA meziročně vzrostl o 24,7 % na 10,142 mld. Kč. Čistý zisk dosáhl výše 5,077 mld. Kč a vykázal tak růst o 44,5 %. Společnost tak splnila své cíle na úrovni provozního zisku EBITDA a čistého zisku. I nadále zůstávají klíčovou oblastí růstu mobilní data, O2 TV a O2 Slovakia.
Celkový počet mobilních zákazníků dosáhl ke konci roku 2015 výše 4 896 tisíc. Smluvní služby využívá 3 237 tisíc zákazníků, což představuje dvě třetiny všech mobilních zákazníků. V oblasti předplacených služeb došlo k meziročnímu poklesu o 6,5 % na 1 659 tisíc zákazníků. Průměrný měsíční výnos na zákazníka (ARPU) činil za celý rok 287 Kč, ve čtvrtém čtvrtletí ale stoupl na 290 Kč. Za nárůstem stojí rostoucí kvalita zákaznické báze.
Podíl chytrých telefonů v síti O2 vzrostl ve čtvrtém čtvrtletí na 48,5 %. V uplynulém roce prodalo O2 více než 300 tis. zařízení, která podporují nejrychlejší technologii 4G a na konci roku tak LTE telefony představovaly téměř 40 % všech chytrých zařízení. LTE telefony s vyměněnou SIM kartou, která novou technologii podporuje, aktuálně používá více než půl milionu zákazníků O2.
S rostoucí dostupností vysokorychlostního mobilního internetu i nárůstem zájmu o nové technologie se zvyšuje i poptávka po mobilním internetu, který na konci roku 2015 používalo již 1,6 milionu zákazníků, meziročně o 17 % více . Datový provoz v mobilní síti tak meziročně stoupl o 64 %.
Rok 2015 byl přelomový zejména pro oblast digitální televize O2 TV. Operátor spustil vlastní sportovní kanál O2 Sport, představil nové tarifní plány, jejichž součástí jsou 4 plnohodnotné O2 TV zdarma k využití na mobilu, počítači nebo tabletu, a přinesl divákům tzv. multidimenzi. Díky stanici O2 Sport a funkcionalitám jako jsou výběr ze souběžně hraných zápasů, výběr úhlů kamer nebo možnost sledovat kompletní televizní nabídku až 30 hodin zpětně přesáhl počet zákazníků O2 TV výše 202 tisíc, meziročně o 10 % více. Od prosince nabízí O2 možnost pořídit si nový set-top box, díky kterému si každý divák v České republice může O2 TV pustit na internetu od libovolného poskytovatele. Aplikace O2 TV, která umožňuje sledovat televizní kanály také na přenosných zařízeních, eviduje téměř 600 tis. stažení.
Pevný internet od O2 využívalo k 31. prosinci 795 tisíc zákazníků. Jejich podíl s technologií VDSL přitom vzrostl na 55 % a dosáhl 438 tisíc. V průběhu roku 2015 pokračovalo O2 ve zkvalitňování služeb vysokorychlostního internetu. Na 500 tisíc domácností získalo nově možnost pořídit si internet na technologii VDSL s rychlostí 20 Mbit/s a více. Na rozšíření dostupnosti se podílelo nejen budování nových ústředen (tzv. remote DSLAMů), ale i další technologické úpravy v síti, které byly provedeny na podzim.
Celkové konsolidované provozní výnosy za rok 2015 dosáhly výše 37,385 mld. Kč, stejně jako v roce 2014 . V segmentu pevných linek došlo k meziročnímu poklesu provozních výnosů o 4 % na 11,670 mld. Kč. Ve čtvrtém čtvrtletí však meziročně vzrostly o 4,5 %. Hlavní růstovou oblastí zůstává O2 TV a ICT. Provozní výnosy v mobilním segmentu zaznamenaly v roce 2015 nárůst o 0,2 % na 19,216 mld. Kč, z toho výnosy z mobilních dat o 9,5 %. Zatímco mobilní výnosy v korporátním segmentu nadále klesaly kvůli konkurenčním tlakům, výnosy v segmentu rezidentních zákazníků smluvních služeb po celý rok rostly. Hlavním důvodem byla vyšší kvalita zákaznické báze (vyšší průměrná útrata) a významný nárůst výnosů
z mobilních dat.
Provozní zisk před odpisy EBITDA vzrostl meziročně o 24,8 % na 10,142 mld. Kč. EBITDA marže dosáhla solidní výše 27,1 %, meziročně o 5,4 procentního bodu více.
Pozitivní vývoj i nadále vykazují finanční výsledky na Slovensku, které zůstává jednou z hlavních růstových oblastí celé skupiny. Celkové výnosy společnosti
O2 Slovakia dosáhly v uplynulém roce výše 245 mil. EUR, meziročně o 9,3 % více. Provozní zisk EBITDA vzrostl meziročně o 22,7 % na 86,6 mil. EUR. Celkový počet zákazníků na Slovensku dosáhl 1,809 milionů a vykázal tak meziroční růst o 7,4 %.
Představenstvo společnosti zamýšlí předložit akcionářům na valné hromadě návrh na výplatu dividendy za rok 2015 ve výši 16 Kč na akcii.
Finanční ukazatele skupiny
Finanční ukazatele | Q1-Q4 2015 |
Q1-Q4 2014 (pro forma) |
Meziroční změna |
Provozní výnosy |
37 385 mil. Kč |
37 406 mil. Kč |
-0,1 % |
Celkové náklady - z toho provozní náklady |
27 502 mil. Kč 8 089 mil. Kč |
29 008 mil. Kč 10 038 mil. Kč |
- 5,2 % |
EBITDA |
10 142 mil. Kč |
8 133 mil. Kč |
+ 24,7 % |
EBITDA marže |
27,1 % |
21,7 % |
+ 5,4 p. b. |
Provozní ukazatele - Česká republika
Počet zákazníků mobilních služeb | Q1-Q4 2015 | Q1-Q4 2014 | Meziroční změna |
Tarifní zákazníci |
3 237 tis. |
3 294 tis. |
-1,7 % |
Zákazníci s předplacenou kartou |
1 659 tis. |
1 775 tis. |
-6,5 % |
Celkem |
4 896 tis. |
5 069 tis. |
-3,4 % |
Průměrný výnos na zákazníka (ARPU) |
287 Kč |
287 Kč |
+ 0,3 % |
Počet zákazníků využívajících fixní služby | Q4 2015 | Q4 2014 | Meziroční změna |
O2 TV |
202 tis. |
184 tis. |
+ 9,6 % |
Aplikace O2 TV (počet stažení) |
592 tis. |
240 tis. |
+ 247,0 % |
xDSL |
795 tis. |
794 tis. |
+0,2 % |
VDSL |
438 tis. |
382 tis. |
+ 14,6 % |
Pevné hlasové linky |
840 tis. |
928 tis. |
- 9,5 % |
Chytré telefony | Q4 2015 | Q4 2014 | Meziroční změna |
Podíl chytrých telefonů v síti O2 |
48,5 % |
39,8 % |
+ 8,7 p. b. |
Kontakty
Kateřina Mikšovská
Tiskové oddělené O2
katerina.miksovska@o2.cz
tel: 800 163 342 (800 1 media)
O2 je největším poskytovatelem telekomunikačních služeb na českém trhu. V současnosti poskytuje služby prostřednictvím téměř osmi milionů mobilních a pevných linek, což z něj činí jednoho z vedoucích poskytovatelů plně konvergentních služeb v Evropě. Zákazníkům mobilních služeb nabízí O2 nejmodernější technologie HSPA+ a LTE. Značka O2 pro zákazníky neznamená jen telekomunikace. O2 je schopna vyhovět i těm nejnáročnějším požadavkům zákazníků též v oblasti ICT a nabídnout jim služby housingu, hostingu i cloudových služeb v datových centrech o celkové rozloze 7 300 metrů čtverečních. Tato datová centra jako první v ČR a střední Evropě získala certifikaci úrovně TIER III. Se svou službou O2 TV je O2 zároveň největším provozovatelem internetového televizního vysílání v Česku.