Alespoň jednomu dezinformačnímu zdroji věří skoro 30 % lidí, přibližně 78 % lidí v České republice se pak pravidelně setkává s informacemi, u kterých má podezření, že jde o manipulaci. Data, která nás staví na špičku Evropy. Pomáhat široké veřejnosti poznat, kde je pravda a kde začíná manipulace, bude ode dneška nástroj Verifee. „Takováto data spolu s tím, že se poplašné a lživé informace v on-line prostředí šíří 6krát rychleji než běžné zprávy a jakákoli velká událost nebo situace doma i ve světě je pro ně živnou půdou, nás motivovala k tomu vytvořit nástroj, který bude fungovat jako antivirus proti dezinformacím a pomůže uživatelům při brouzdání po internetu,“ přibližuje Filip Trhlík z Verifee.
Verifee, které pohání umělá inteligence, v každém článku hledá problematické a manipulativní prvky, jako jsou argumentační fauly, útočná rétorika atd. Tomuto se AI naučila trénováním na rozsáhlém datasetu článků z různorodých českých portálů, který tým sestavil ve spolupráci s Karlovou Univerzitou. „Model informace spojí, vyhodnotí a čtenáři pak ukáže jednoduše pochopitelné skóre důvěryhodnosti od 0 do 100 společně s transparentním vysvětlením, proč bylo toto skóre uděleno. Čím nižší skóre, tím je článek pravděpodobně manipulativnější a chce klamat čtenáře,“ popisuje za Verifee Michal Bravanský. Na základě skóre je pak přidělena každému článku kategorie. Je tak hned na první pohled jasné, jestli čtenář může článku důvěřovat, anebo by k němu měl přistupovat kriticky.
Tento nástroj si může kdokoli nainstalovat v podobě drobného rozšíření do prohlížeče svého počítače. „Verifee je dostupné pro všechny prohlížeče, zatím kromě Safari, na kterém už teď ale také pracujeme, stejně jako na zpřístupnění pro mobilní zařízení. Mnoho lidí dnes čte zprávy prostřednictvím mobilu. Naším cílem je, aby bylo Verifee dostupné také jim,“ doplňuje Filip Trhlík.
Autoři projektu Filip Trhlík, Michal Bravanský a Matyáš Boháček se potkali v roce 2020, když je časopis Euro vybral do skupiny nejtalentovanějších -náctiletých 20 pod 20. Pod tíhou covidové doby plné šířících se dezinformací se společně pustili do vývoje Verifee, se kterým ve stejném roce vyhráli 1. cenu v Robothonu – 36 hodin trvajícím hackathonu, jehož partnerem byla O2 Chytrá škola. „Dlouhodobě se snažíme o osvětu v rámci mediální gramotnosti dětí i dospělých. I proto jsme využili příležitosti a Verifee vzali v rámci O2 Dataclair.ai pod svá křídla. Projektu jsme dodali odborné vedení, technologické zázemí a zajistili i financování v začátcích. Díky tomu mohlo Verifee získat dnešní podobu. V rámci O2 Chytré školy jsme navíc vytvořili metodiku pro učitele, jak s aplikací pracovat ve výuce,“ popisuje manažerka Nadace O2 Dominika Herdová.
Aby se mohlo Verifee dále rozšiřovat, bylo pro něj důležité najít nového, nezávislého partnera, který zajistí financování stále náročnější technologie, a především pak zaštítí jeho vyváženost a nestrannost. Tím se stala Středoevropská observatoř digitálních médií (Central European Digital Media Observatory) neboli CEDMO. „Zkoumání příčin a dopadu jednotlivých typů informačních poruch, v čele s dezinformacemi, digitální a mediální gramotnost, ověřování faktů jsou naše hlavní poslání. Díky spolupráci s Verifee budeme moci rozšířit znalosti o manipulativních technikách v textu, posílit odolnost veřejnosti v této problematice, ale také poukázat na pozitivní využití umělé inteligence v podobě tohoto nástroje. Jsme rádi že tuto iniciativu můžeme zaštitovat a šířit povědomí o Verifee napříč Evropou,“ říká projektová manažerka CEDMO Anja Grabovac. Společně s CEDMO podpořila projekt Verifee také společnost Microsoft poskytnutím výpočetních kapacit pro jeho provoz.
Úzkou spolupráci navázal v posledním měsíci projekt Verifee také s Fakescape. Díky tomu se bude tento nástroj využívat v rámci stovek školení pro nejrůznější skupiny lidí. „Verifee budeme využívat při práci se seniory, během přednášek pro širokou veřejnost, v kurzech pro budoucí pedagogy i v rámci workshopů na školách. Doufáme, že proškolením lidí, a ještě větší osvětou pomůžeme společnosti lépe se ve světě manipulací a falešných zpráv zorientovat,“ doplňuje předsedkyně spolku Fakescape Tereza Kráčmarová.
Název | Velikost |
---|---|
Tým Verifee 1 |
4 MB
Stáhnout
|
Tým Verifee 2 |
2 MB
Stáhnout
|
Výzkum Verifee |
148 kB
Stáhnout
|
Verifee analýza |
1 MB
Stáhnout
|
Verifee analýza 2 |
664 kB
Stáhnout
|
Negativní analýza |
781 kB
Stáhnout
|
Pozitivní analýza |
780 kB
Stáhnout
|
Kontakty
Veronika Zachariášová
Tisková mluvčí O2
veronika.zachariasova@o2.cz
tel: 800 163 342 (800 1 media)
O společnosti O2 Czech Republic
O2 je největším poskytovatelem telekomunikačních služeb na českém trhu. V současnosti poskytuje služby prostřednictvím téměř osmi milionů mobilních a pevných linek, což z něj činí jednoho z vedoucích poskytovatelů plně konvergentních služeb v Evropě. Zákazníkům mobilních služeb nabízí O2 nejmodernější technologii LTE, jako první v Česku společnost spustila také plnohodnotné 5G. Značka O2 pro zákazníky neznamená jen telekomunikace. O2 je schopna vyhovět i těm nejnáročnějším požadavkům zákazníků též v oblasti ICT a nabídnout jim služby housingu, hostingu i cloudových služeb v datových centrech o celkové rozloze 7 300 metrů čtverečních. Tato datová centra jako první v ČR a střední Evropě získala certifikaci úrovně TIER III. Se svou službou O2 TV je O2 zároveň největším provozovatelem digitálního televizního vysílání v Česku.