První chytrá tramvaj v Plzni úspěšně jezdí na testovacím polygonu

22. 7. 2024
Nové technologie a udržitelné přístupy v Plzni. Po třech letech pečlivého výzkumu a testování se západočeská metropole postupně mění na chytré město, kde bude doprava bezpečnější, efektivnější a ekologicky přívětivější. Součástí této modernizace mohou být v budoucnu i chytré tramvaje, které dokáží komunikovat s okolím a reagovat na různé situace na trati. V červenci 2024 začíná první taková tramvaj jezdit po testovacím okruhu v Plzni. Na vývoji technologie spolupracuje konsorcium partnerů zahrnující INTENS Corporation, Škoda Group , CEDA Maps, Západočeskou univerzitu v Plzni a ČVUT v Praze v rámci výzkumného projektu DIDYMOS, který je financován z programu DOPRAVA 2020+ Technologické agentury ČR ve spolupráci s Ministerstvem dopravy.

Tramvaj

Moderní tramvaj, která vznikla v rámci výzkumného projektu DIDYMOS, je osazena speciálními jednotkami umožňujícími komunikovat s dopravní infrastrukturou a orientovat se v prostoru díky kamerám a lidarům. Za využití aktuálních a velmi přesných mapových podkladů dokáže reagovat na nepředvídatelné události, které mohou během jízdy nastat. Mezi ně patří například překážky na trati či přejíždějící chodci.

Do vozu byla nainstalována taková jednotka umožňující C2X komunikaci. Zde operátor O2 v minulosti úspěšně otestoval v rámci evropského projektu C-Roads. „Za využití 5G sítě dokáže tramvaj komunikovat s ostatními prvky na trase, upozorní řidiče například na blížící se vozidlo IZS, zajistí vozu přednostní průjezd křižovatkou, a cestujícím tak přinese vyšší bezpečnost i zpřesnění jízdních řádů,“ popisuje Martin Volný , jednatel společnosti INTENS Corporation , hlavní přínosy moderních technologií v električce.

Tramvaj 3

Pro projekt byla využita tramvaj Škoda 40T, do které Škoda Group instalovala vlastní antikolizní systém ACS vyvinutý speciálně pro tramvaje. Ten je jedním ze základních stavebních prvků autonomní dopravy . „Naším dlouhodobým cílem je vyvinout první plně autonomní elektrici, která nejen že zvýší efektivitu a bezpečnost městské dopravy, ale také přispěje k udržitelnosti našich měst a zvýší komfort pasažérů. Vývoj autonomní električky v rámci Memoranda o spolupráci na Autonomní Mobilitě je významný projekt, který vyžaduje zapojení odborníků z různých oblastí. Je příkladem efektivní spolupráce, která je nezbytná k dosažení našeho cíle. Samozřejmě vítáme velkou podporu státu a veřejného sektoru, která je klíčová pro vývoj a budoucí nasazení autonomních vozidel,“ uvedl Jiří Liberda , Digital Managing Director ve Škoda Group .

Během úspěšných pilotních testů na električkové smyčce u kampusu Západočeské univerzity v Plzni výzkumníci ověřili reakce električky v kritických situacích. Testy zahrnovaly nasazení nově instalovaných technologií, jako jsou lidary, kamery a komunikační jednotky V2X, v kombinaci s antikolizním systémem tramvaje. Testování pokrývalo automatickou detekci překážky v průjezdném profilu tramvaje, rozpoznání vozu přijíždějícího ze slepého úhlu i upozornění na blížící se a následně zasahující vozidlo IZS. Během testů se ověřovala i schopnost električky automatizovaně detekovat a dále informovat okolní vozidla o nehodě.

Mapový model

Podle generálního ředitele Plzeňských městských dopravních podniků Jiřího Ptáčka dojde v Plzni v provozu ročně v průměru ke 300 až 400 větším či menším nehodám. „Jen na električkách je to každým rokem kolem 100 dopravních nehod se škodou až 5 milionů. Kč. Pokud by antikolizní systém dokázal tyto události eliminovat, nebude to jen o úsporách nákladů, ale především o snížení počtu zranění, ke kterým při nehodách bohužel často dochází,“ dodává Ptáček.

Součástí projektu bylo i obohacení stávajícího 3D modelu města Plzně o pilotní oblast s električkovou smyčkou. "Naše práce spočívala především ve vizualizaci dat z digitálního dvojčete tramvajového úseku nad 3D modelem Plzně a rozšíření tohoto modelu o vybrané 3D objekty z HD map, které budou využitelné nejen pro potřeby autonomního řízení, ale i další agendy města Plzně,\" vysvětlil Karel Janečka z Fakulty aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni . Doplněný model v budoucnu umožní další testování autonomních systémů, a to nejen na tramvajích, ale i na automobilech. Právě moderní technologie v nadcházejících letech pomůžou zvýšit bezpečnost provozu, ale také komfort řidičů i obyvatel a návštěvníků města Plzně.

„Tramvaj s chytrými bezpečnostními prvky je přesně typ potřebné inovace, která je konkrétním výsledkem spolupráce technologických společností se vzdělávacími institucemi. Je to takový další krok k tomu, aby byla doprava, nejen v Plzni, ale postupně i po celé České republice, bezpečnější, efektivnější a ekologicky šetrnější. Těší mě, že je český výrobce aktivní na poli inovace v dopravě, kdy nejde jen o vývoj autonomní električky, ale také například o nedávno představený bateriový RegioPanter, který bude sloužit na trati Ostrava - Studénka - Veřovice,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Tramvaj_2

Vývoj autonomní električky sleduje od samotného počátku i primátor města Plzně Roman Zarzycký , který byl u zrodu projektu z pozice předsedy představenstva Plzeňských městských dopravních podniků. „ Mám radost, že se ve vývoji podařilo ujít kus cesty, a pevně věřím, že se autonomní tramvaj co nejdříve osvědčí i v ostrém provozu. Plzeň je průmyslové město a jako primátor bude průmysl 4.0 vždy podporovat,“ říká Zarzycký.

K vývoji autonomní električky přispívá i testovací polygon, který byl na Borechu zprovozněn loni v létě. Chytré křižovatky byly rozšířeny o další čidla pro zkoušky antikolizního systému, který autonomní tramvaj potřebuje . Pro Plzeň je důležité, že inovativní věci vznikají právě tady, protože tým dávají příležitost talentovaným Plzeňanům uplatnit se v oblasti vyspělých technologií. Autonomní mobilita tak zapadá i do ekosystému PINE, který podporuje technické vzdělávání a inovativní podnikání v regionu,“ vysvětluje radní města Plzně pro oblast Smart Cities a podporu podnikání Daniel Kůs , do jehož gesce patří i činnost Správy informačních technologií města Plzně. Právě ta stojí za projektem testovacího polygonu pro autonomní mobilitu i za ekosystémem PINE.

Jedním z hlavních výstupů projektu bude také metodika pro integraci moderních technologií do městské hromadné dopravy. Ta vznikne na základě výsledků testování a ve spolupráci s Ministerstvem dopravy, které je garantem projektu.

Projekt DIDYMOS, financovaný z programu DOPRAVA 2020+ Technologické agentury ČR, probíhá od roku 2022. Letos byly představeny dosažené výsledky, které se postupně začnou zavádět do praxe, nejprve v testovací verzi a následně jako standardní součást tramvají a tramvajových tratí.

Video, prezentace a fotografie z tiskové konference ke stažení TU.

Kontakty
Kateřina Mikšovská
Tiskové oddělení O2 Czech Republic a.s.
Za Brumlovkou 266/2 , 140
22 Praha 4-Michle  
katerina.miksovska@o2.cz
tel: 800 163 342 (800 1 media)
www.o2.cz

O společnosti O2 Czech Republic
O2 je největším poskytovatelem telekomunikačních služeb na českém trhu. V současnosti poskytuje služby prostřednictvím téměř osmi milionů mobilních a pevných linek, což z něj činí jednoho z vedoucích poskytovatelů plně konvergentních služeb v Evropě. Zákazníkům mobilních služeb nabízí O2 nejmodernější technologii LTE, jako první v Česku společnost spustila také plnohodnotné 5G. Značka O2 pro zákazníky neznamená jen telekomunikace. O2 je schopna vyhovět i těm nejnáročnějším požadavkům zákazníků též v oblasti ICT a nabídnout jim služby housingu, hostingu i cloudových služeb v datových centrech o celkové rozloze 7 300 metrů čtverečních. Tato datová centra jako první v ČR a střední Evropě získala certifikaci úrovně TIER III. Se svou službou O2 TV je O2 zároveň největším provozovatelem digitálního televizního vysílání v Česku.