I když si myslí, že by měli trávit s mobilem v ruce maximálně 2 hodiny a 40 minut, realita je o 2 hodiny horší. Téměř 7 z 10 vysokoškoláků tráví na telefonu v průměru 4 hodiny a 30 minut denně. To je téměř 1650 hodin ročně, tedy skoro 70 dnů v kuse. „Z testu O2 Digitální zdraví vyplynulo, že lidé do 27 let mnohem častěji než starší ročníky sahají po mobilu, když se nudí. Rozdíl je dokonce 30 %. A i když očekávají, že tím svůj volný čas naplní příjemnými vjemy, opak je někdy pravdou. Přichází pocity osamělosti, méněcennosti a další negativní emoce, protože v porovnání s běžnou populací se právě vysokoškoláci srovnávají 3krát častěji s tím, co vidí na sociálních sítích,“ popisuje brand manažerka Andrea Břežná Závišková, která má v O2 projekt Digitální zdraví na starost.
Dosud vyplněné testy O2 Digitálního zdraví také ukázaly, že čím mladší lidé, tím častěji jsou na mobilu před spaním. „Mladší 27 let uléhají do postele s telefonem v ruce 2,3krát častěji, než je český průměr. Přitom kvalitu spánku víc ovlivňuje obsah, který před spaním konzumujeme, než například modré světlo. Ukazuje se, že nejhorším možným obsahem konzumovaným před spaním je například práce nebo něco, co nás nabudí, ať už pozitivně nebo negativně,“vysvětluje neurovědec Petr Adámek z Národního ústavu duševního zdraví. A souhlasí s tím i neurovědkyně Hana Burianová, která tuto oblast dlouhodobě řeší. „Lidé mají tendence si před spaním číst zprávy, pracovní nebo školní emaily, nebo aktivně trávit čas na sociálních sítích – to nutí mozek stále reagovat na externí stimuly a udržovat tělo ve stresovém režimu. V této fázi se vyplavují stresové hormony a zrychluje se tepová frekvence, což přímo ovlivňuje emoce před spánkem i kvalitu spánku jako takovou, protože se tělo mnohem pomaleji dostává do regenerační fáze,“ doplňuje.
Výsledky testu O2 Digitálního zdraví i agentury NMS, které pro O2 prováděla velký test národa mezi běžnou populací, ukazují potřebu otevírat témata spojená s technologiemi a jejich zdravým používáním. A je nutné se zaměřit především na mladší ročníky, u kterých panuje mylná představa, že edukaci v tomto směru nepotřebují, protože se s technologiemi v ruce v podstatě narodily. „Obzvláště mladá generace se ocitá v kleštích toho, jak by si přála svůj volný čas trávit, jaký tlak na ně vytvářejí třeba sociální sítě a pocity, že musí být vždy k zastižení. Zároveň vědí, že je to neudržitelné, chtějí s tím něco dělat, ale netuší, jak na to,“ popisuje Jana Klusáková Seďová, ředitelka organizace Replug Me/Onfine a dodává: „Je potřeba si uvědomit, jak moc necháváme digitální svět, aby nás ovládal. Digitální rovnováha není jen o tom, kolik hodin strávíme online. Důležitější je kvalita takto stráveného času a také dostatečně naplňující offline život. Technologie nejsou primárně zlé, přinášejí i pozitivní prožitky. Je ale důležité je mít ve své moci a nenechat se jimi ovládat,“ vysvětluje.
I proto se v následujících měsících společnost O2 v rámci projektu O2 Digitální zdraví zaměří na studenty středních a vysokých škol, pro které spolu s ambasadory, kterými jsou samotní studenti vysokých škol, a řadou odborníků připravuje zajímavý obsah. „Chystáme rozhovory v rámci talkshow Ve své moci, kde budeme probírat nástrahy, které přináší v oblasti digitálního zdraví studium a vysokoškolský život. Budeme se snažit ukazovat alternativní cesty a předávat tipy i triky, jak mít zdravý přístup k technologiím a svůj digitální svět pod kontrolou. Kromě toho připravujeme i další zajímavý obsah nebo nové funkce, nástroje i personalizované tipy a rady do aplikace Moje O2, díky kterým budou moci nejen studenti lépe pracovat na svém digitálním zdraví,“ doplňuje Andrea Břežná Závišková.
To, že je digitální zdraví zásadní téma, které je potřeba otevírat a společnosti O2 se to daří, dokazuje několik nominací pro kampaň Mám to ve své moci. Technologie mi nevládnou. Já vládnu jim. v odborných soutěžích jako Flema nebo Zlatý Klínec.
Název | Velikost |
---|---|
Digitální zdraví |
1 MB
Stáhnout
|
Kontakty
Veronika Zachariášová
Tisková mluvčí O2
veronika.zachariasova@o2.cz
tel: 800 163 342 (800 1 media)
O společnosti O2 Czech Republic
O2 je největším poskytovatelem telekomunikačních služeb na českém trhu. V současnosti poskytuje služby prostřednictvím téměř osmi milionů mobilních a pevných linek, což z něj činí jednoho z vedoucích poskytovatelů plně konvergentních služeb v Evropě. Zákazníkům mobilních služeb nabízí O2 nejmodernější technologii LTE, jako první v Česku společnost spustila také plnohodnotné 5G. Značka O2 pro zákazníky neznamená jen telekomunikace. O2 je schopna vyhovět i těm nejnáročnějším požadavkům zákazníků též v oblasti ICT a nabídnout jim služby housingu, hostingu i cloudových služeb v datových centrech o celkové rozloze 7 300 metrů čtverečních. Tato datová centra jako první v ČR a střední Evropě získala certifikaci úrovně TIER III. Se svou službou O2 TV je O2 zároveň největším provozovatelem digitálního televizního vysílání v Česku.