Spolek Fakescape společně s Nadací O2 vydává naučnou knihu pro děti od 6 let. I ti nejmenší si díky ní začnou osvojovat základy mediální gramotnosti, které jim pomohou zorientovat se v záplavě informací na internetu. V knize se objevují témata jako tvorba falešné zprávy, digitální stopa, kyberšikana, umělá inteligence nebo reklamy a influenceři.
„Chtěli jsme, aby děti během čtení nejen prožívaly napínavý příběh, ale také si uvědomily, jak důležité je přemýšlet nad informacemi, které k nim každý den přicházejí. A jak mohou být samy aktivními tvůrci i kritickými příjemci těchto informací,“ vysvětluje Johana Ješátková, spoluautorka knihy.
Příběh sleduje dobrodružství dětí Oldy a Matyldy, kteří se vydávají vyřešit záhadu zmizelých médií. Ukradl je majitel místní továrny? Unesli je mimozemšťané? Nebo je pravda úplně někde jinde? Společně s hrdiny se čtenáři naučí, jak vypadá novinářská práce, jak správně ověřovat informace a jak se zachovat v rizikových situacích na internetu.
Kromě poutavé dějové linky kniha nabízí i teoretická okénka, tipy a podněty k diskusi. Díky nim se děti společně s rodiči dokážou lépe orientovat v digitálním světě a kriticky přemýšlet o informacích, které přijímají.
„Dezinformace a fakenews jsou všude kolem nás. A to zejména v době, kdy se technologie vyvíjí rychlostí blesku. Řada lidí totiž tyto pokroky umí i pořádně zneužít. Je proto čím dál důležitější, abychom už i dětem od útlého věku pomáhali rozvíjet schopnost kriticky myslet a ověřovat si informace. Snadněji pak dokážou rozeznat pravdu od záměrně vytvořených lží kolujících na sítích. A co může být lepší způsob, než si před spaním, společně s dětmi otevřít knížku, užít si hezkou chvilku a zároveň poznat zase další zákoutí internetu? Mám proto velkou radost, že představujeme knížku, která vzdělává a zároveň pomáhá chránit i ty nejmenší děti na internetu," říká Dominika Herdová, ředitelka Nadace O2.
„Je nesmírně důležité otevírat témata mediální gramotnosti už s malými dětmi, protože právě ony se dnes často pohybují v online prostředí, kde jsou vystaveny velkému množství informací i rizik. Naším cílem je, aby si děti již od útlého věku osvojily dovednosti potřebné k tomu, aby se dokázaly bezpečně a srozumitelně orientovat ve světě médií,“ dodává Tereza Kráčmarová, autorka teoretických okének a ředitelka organizace Fakescape.
Kniha byla připravená ve spolupráci se spolkem Fakescape a autorkami Olgou Haraštovou, Terezou Kráčmarovou, Johanou Ješátkovou a ilustrátorkou Terezou Janákovou. Je možné ji zakoupit v e-shopu nekrm-kachnu.cz za 289 Kč. Desítky výtisků bude zdarma distribuovat do partnerských škol Nadace O2.
Název | Velikost |
---|---|
Záhada ztracených médií |
97 kB
Stáhnout
|
Záhada ztracených médií_digitální stopa |
125 kB
Stáhnout
|
Kontakty
Monika Ježková
Tiskové oddělení O2 Czech Republic a.s.
Za Brumlovkou 266/2, 140 22 Praha 4-Michle
monika.jezkova@o2.cz
tel: 800 163 342 (800 1 media)
www.o2.cz
O společnosti O2 Czech Republic
O2 je největším poskytovatelem telekomunikačních služeb na českém trhu. V současnosti poskytuje služby prostřednictvím téměř osmi milionů mobilních a pevných linek, což z něj činí jednoho z vedoucích poskytovatelů plně konvergentních služeb v Evropě. Zákazníkům mobilních služeb nabízí O2 nejmodernější technologii LTE, jako první v Česku společnost spustila také plnohodnotné 5G. Značka O2 pro zákazníky neznamená jen telekomunikace. O2 je schopna vyhovět i těm nejnáročnějším požadavkům zákazníků též v oblasti ICT a nabídnout jim služby housingu, hostingu i cloudových služeb v datových centrech o celkové rozloze 7 300 metrů čtverečních. Tato datová centra jako první v ČR a střední Evropě získala certifikaci úrovně TIER III. Se svou službou O2 TV je O2 zároveň největším provozovatelem digitálního televizního vysílání v Česku.