• Domů
  • Tiskové centrum
  • Záhada ztracených médií: Nová dětská kniha odhaluje tajemství mediální gramotnosti

Záhada ztracených médií: Nová dětská kniha odhaluje tajemství mediální gramotnosti

14. 5. 2025
Jak by vypadal svět, ve kterém by ze dne na den zmizela všechna média? Nová kniha pro děti Záhada ztracených médií nabízí nejen napínavý příběh, ale také hravou formou učí děti, jak se orientovat ve světě informací.

Spolek Fakescape společně s Nadací O2 vydává naučnou knihu pro děti od 6 let. I ti nejmenší si díky ní začnou osvojovat základy mediální gramotnosti, které jim pomohou zorientovat se v záplavě informací na internetu. V knize se objevují témata jako tvorba falešné zprávy, digitální stopa, kyberšikana, umělá inteligence nebo reklamy a influenceři.

Zahada ztracenych medii

„Chtěli jsme, aby děti během čtení nejen prožívaly napínavý příběh, ale také si uvědomily, jak důležité je přemýšlet nad informacemi, které k nim každý den přicházejí. A jak mohou být samy aktivními tvůrci i kritickými příjemci těchto informací,“ vysvětluje Johana Ješátková, spoluautorka knihy.

Příběh sleduje dobrodružství dětí Oldy a Matyldy, kteří se vydávají vyřešit záhadu zmizelých médií. Ukradl je majitel místní továrny? Unesli je mimozemšťané? Nebo je pravda úplně někde jinde? Společně s hrdiny se čtenáři naučí, jak vypadá novinářská práce, jak správně ověřovat informace a jak se zachovat v rizikových situacích na internetu.

Kromě poutavé dějové linky kniha nabízí i teoretická okénka, tipy a podněty k diskusi. Díky nim se děti společně s rodiči dokážou lépe orientovat v digitálním světě a kriticky přemýšlet o informacích, které přijímají.

Vydání knihy Záhada ztracených médií podpořila Nadace O2

„Dezinformace a fakenews jsou všude kolem nás. A to zejména v době, kdy se technologie vyvíjí rychlostí blesku. Řada lidí totiž tyto pokroky umí i pořádně zneužít. Je proto čím dál důležitější, abychom už i dětem od útlého věku pomáhali rozvíjet schopnost kriticky myslet a ověřovat si informace. Snadněji pak dokážou rozeznat pravdu od záměrně vytvořených lží kolujících na sítích. A co může být lepší způsob, než si před spaním, společně s dětmi otevřít knížku, užít si hezkou chvilku a zároveň poznat zase další zákoutí internetu? Mám proto velkou radost, že představujeme knížku, která vzdělává a zároveň pomáhá chránit i ty nejmenší děti na internetu," říká Dominika Herdová, ředitelka Nadace O2.

Digitalni stopa

Je nesmírně důležité otevírat témata mediální gramotnosti už s malými dětmi, protože právě ony se dnes často pohybují v online prostředí, kde jsou vystaveny velkému množství informací i rizik. Naším cílem je, aby si děti již od útlého věku osvojily dovednosti potřebné k tomu, aby se dokázaly bezpečně a srozumitelně orientovat ve světě médií,“ dodává Tereza Kráčmarová, autorka teoretických okének a ředitelka organizace Fakescape.

Kniha byla připravená ve spolupráci se spolkem Fakescape a autorkami Olgou Haraštovou, Terezou Kráčmarovou, Johanou Ješátkovou a ilustrátorkou Terezou Janákovou. Je možné ji zakoupit v e-shopu nekrm-kachnu.cz za 289 Kč. Desítky výtisků bude zdarma distribuovat do partnerských škol Nadace O2.

Kontakty
Monika Ježková
Tiskové oddělení O2 Czech Republic a.s.
Za Brumlovkou 266/2, 140 22   Praha 4-Michle  
monika.jezkova@o2.cz
tel: 800 163 342 (800 1 media)
www.o2.cz
 
O společnosti O2 Czech Republic
O2 je největším poskytovatelem telekomunikačních služeb na českém trhu. V současnosti poskytuje služby prostřednictvím téměř osmi milionů mobilních a pevných linek, což z něj činí jednoho z vedoucích poskytovatelů plně konvergentních služeb v Evropě. Zákazníkům mobilních služeb nabízí O2 nejmodernější technologii LTE, jako první v Česku společnost spustila také plnohodnotné 5G. Značka O2 pro zákazníky neznamená jen telekomunikace. O2 je schopna vyhovět i těm nejnáročnějším požadavkům zákazníků též v oblasti ICT a nabídnout jim služby housingu, hostingu i cloudových služeb v datových centrech o celkové rozloze 7 300 metrů čtverečních. Tato datová centra jako první v ČR a střední Evropě získala certifikaci úrovně TIER III. Se svou službou O2 TV je O2 zároveň největším provozovatelem digitálního televizního vysílání v Česku.